Historien om Francois Coty

Han revolusjonerte kosmetikkindustrien ved å starte masseproduksjon av parfymer for alle samfunnslag. Med et påstått Napoleonkompleks og en nese for både duft og forretninger skapte han selskapet som gjorde han til Frankrikes første milliardær. Her er historien om Francois Coty.

Published by

vintage coty emeraude perfume ad 1952

Du har bare ett liv å ta av – la det være velduftende

Dette skal Francois Coty ha uttalt, mannen som på begynnelsen av 1900- tallet skulle utprege seg som verdens mest suksessrike kreatør av først parfyme, deretter kosmetikk. Men hvordan klarte en landsens gutt fra Korsika å ende opp som Frankrikes første milliardær?

Francois Coty, født  Joseph Marie François Spoturno på Korsika i 1874, kom til Paris i 1898. Der fikk han jobb som sekretær for en bekjent ved navn Emmaneul Arène og ble introdusert for kunst-, politikk- og parfymeverdenen. Det var også her han bestemte seg for å bytte navn til det mer franskklingende Francois Coty.

94351bab7c1242eb0a4f55e7f891453b

Foto: Faksimile Paris by Coty

En dag fikk Coty i oppdrag å hente hårpomade på et apotek. Der ble han svært interessert i å se seg rundt og lukte på alle de store brune glassflaskene med dufter apotekeren Raymond Goery hadde. Ved å stille intelligente spørsmål om innhold og kjemikalier vekket han interesse og nyskjerrighet hos denne apotekeren. Coty imponerte attpåtil stort  ved å kunne navngi de aller fleste ingrediensene i duftene han kjente. Apotekeren spøkte med at han sikkert hadde denne evnen fordi han vokste opp blant blomster på Korsika. Dette kunne Coty saktens si seg enig i og fikk dessuten overtalt apotekeren til å eksperimentere med ulike dufter. Resultatet av denne eksperimenteringen var  Cologne Coty og dette ble starten på et duftimperium ingen før hadde sett maken til.

Men hvordan skulle Coty markedsføre denne nye duften?
Jo, han ordnet med hest og kjerre i Paris,  fylte denne full av parfyme og begav seg ut på landsbygen. Der kjøpte  han overmodne pølser som han hang bak kjerra. Resultatet ble et hav av spinnville hunder som begynte å løpe etter vogna, med påfølgende nyskjerrige landsbyboere som lurte på hva alt oppstyret var. Der sto Coty klar med sin nye parfyme, sprayet den ut i luften og snakket seg varm om dens fantastiske egenskaper solgte til både unge og gamle.  I det øyeblikk fikk han også bekreftet en mistanke han hadde hatt – parfyme får alle kvinner uavhenging alder og klasse til å  føle seg penere Så hvorfor skulle ikke alle få tilgang til denne luksusvare?

Francois Coty var en kortvokst mann, men dertil ekstrem forfengelig og ildfull med egen skredder, påkleder og manikyrist. På visitkkortet sto det industrimann, kunstner, tekniker, økonom , finansmann og samfunnsviter. I tillegg kunne det også stått politiker (mot det fascistiske ) storsamler ( i tillegg til kunst og slott,  på elskerinner under 18 år) og reklamemann.

For ikke å glemme det aller viktigste i denne historien – en av verdens første neser. Som historien hos apotekeren tilsa, Coty hadde talent for å skille dufter fra hverandre og det var også slik han grunnla sin formue.

lorigan-ad-from-ebay-seller-adlibrary

Foto: Faksimile L´Origan Coty

15 år etter at han skapte sin første parfyme ble Francois Frankrikes første milliardær med sin nese for dufter og forretninger. Noen år senere seglet parfyme frem som Frankrikes største eksportprodukt.

«Give a woman the best product to be made, market it in the perfect flask, beautiful in its simplicity yet impeccable in its taste, ask a reasonable price for it, and you will witness the birth of a business the size of which the world has never seen».

Nå var det ikke slik at Coty var den første som holdt på med parfyme. Tvert imot. Guerlain og Houbigant var parfymehus som allerede eksisterte , men dette var luksusprodukter for overklassen. De billige variantene som eksisterte side om side med de dyre var tunge og usofistikerte og kunne ikke bæres av en anstendig kvinne.
Helt til Coty kom på banen. Hans ønske var å  demokratisere parfymebransjen. Det skulle føles som luksus, men være tilgjengelig for langt flere. Alle kvinner skulle kunne forskjønne seg. Samtidig ville Coty tjene penger. Strategien var dermed enkel; for å gjøre suksess i større skala måtte han nå et større publikum og tilby et produkt som så eksklusivt ut ,men som alle hadde råd til.

o.7525

Foto: Faksimile La Rose Jacqueminot

Cotys første parfyme kom i 1904 og het La Rose Jaqueminot. Den ble tappet på vakre Baccarat flasker, flaskehalsen ble pyntet med gulltråder og den kom i tilhørende håndsydd silkepose knyttet med fløyelsebånd. Men suksessen kom ikke før Coty bar med seg flasken til et kjøpesenter og knuste den utover gulvet i kosmetikkhallen. Liksom hundene som strømmet til pølsene tidligere strømmet nå kunder til de parfymerte glasskårene. Hva var denne nydelige duften og hvor kunne de kjøpe den? Slik ble La Rose en suksess.

Drama til side,  Coty var svært engasjert i helheltsopplevelsen og i tillegg til Baccaratglass hyrte han inn kunstneren Réne Lalique til å lage utsøkte små flasker i jugendstil med motiv av kvinner, blomster og natur. Denne totalpakken hadde aldri vært  tilgjengelig for vanlige mennesker tidligere og ble raskt et luksuriøst massemarkedprodukt.

1960s COTY L'AIMANT Fragrance Vintage Magazine Advertisement

Foto: Faksimile L´aimant av Coty

Reklame ble også en viktig del av Cotys markedsføring og alle parfymene hadde sine egne reklametekster for å appellere til potensielle kjøperes følelser. Som for eksempel:
L´aimant ( the magnet)    nothing makes a woman more feminine to a man. 
Uansett duft eller hårfarge, parfymebruk skulle symbolisere at en kvinne hørte til den moteriktige delen av Paris og innen 1925 hadde rundt 36 millioner kvinner kjent seg kallet til  dette.

En annen grunn til at Coty ble så velstående var etableringen av Perfume City i 1909. Dette var en villa utenfor Paris som ble forvandlet til et stort industrikompleks. I 1920 eide og kontrollerte Coty alle aspekter av duftproduksjonen, inkludert blomsterengene, glassfabrikkene ( som produserte opp mot 100 000 flasker om dagen) , trykkeriene og leveransebilene.  I mellomtiden hadda han også åpnet  produksjon i New York og London. Et viktig steg for selskapet. Coty fikk også noe ut av første verdenskrig da mangfoldige soldater vendte hjem med franske parfymer som gave. Dette førte til stor etterspørsel av Coty-produkter i USA. Deretter erobret han markeder i Italia, Sveits, Tyskland, Spania og Sør-Amerika.

k2-_10d0861a-fab9-459a-be8d-2b544068890a.v1

Airspun selges fortsatt i dag Foto: Wallgreens/ Produsenten

I senere tid ble en naturlig følge av parfymesuksessen å begynne med kosmetikkproduksjon, hvorav det mest kjente produktet var Air-spun ansiktspudderet lansert i 1934. Coty samarbeidet med den berømte kostymedesigneren Léon Bakst for å lage boksen til Air-Spun og den ble så populær at Coty kort etter lanserte pudderet tilsatt duften til de bestselgende parfymene hans, slik som L’Origan og Emeraude.

Da Coty døde i 1934, som en skilt mann med ( ifølge den franske designeren Paul Poiret) Napoleonskomplekser, stormannsgalskap og sterke fascistiske tilbøyeligheter  ble hans formue beregnet å være verdt 30 milliarder kroner etter dagens verdi.

nd.6072

Foto: Faksimile Chypre de Coty

Hans ettermæle på det rent personlige plan var kanskje ikke av de mest rosenrøde, men i duftvei var blant en svært kjent Coty kreasjon 1917- tallets Chypre  som gav grunnlag for en hel duftfamilie.  Chypres innovative mikstur av mose fra eiketre, bergamot og labdanum ( en bestanddel i rosefamilien red.anm.)ble en av Cotys bestselgende dufter og var blant annet inspirasjon til Guerlains legendariske Mitsouko. Likesom Cotys orientalske duft Émeraude var lik Guerlains Shalimar i sin oppbygging.

o-CALVIN-KLEIN-ROBERT-R-TAYLOR-570

Foto: Faksimile Obsession Calvin Klein

Av andre kjente dufter som Francois Coty aldri selv fikk brukt sin nese på, men som likefullt er produsert under lisensiering hos selskapet han grunnla er alt fra (i utvalg) Marc Jacobs Daisy, Balenciagas Florabotanica og Calvin Kleins Obsession 

lovely_ad

Foto: Faksimile Lovely by Sarah Jessica Parker

til kjendissignaturer som Sarah Jessica Parkers Lovely og Jennifer Lopez Glowing. 

For en kort gjennomgang av Francois Cotys liv sjekk ut denne videoen laget av Marc Antoine Harmeau.

Kilder: Stil Podcast/ Svensk P1, Coty, Wikipedia)

Del reportasjen

Categorised in: Innsikt, Skjønnhet