Sonia Rykiel x Lancôme

Når to ikoniske franske institusjoner slår seg sammen blir resultatet lekent, sofistikert og veldig Saint-Germain-des-Près.

Published by
2840X1600_sonia_lancome

Foto: Produsenten

800px-Sonia_Rykiel

Foto: Wikimedia Commons

Den franske kvinnen med det karakteristiske røde håret, Sonia Rykiel ankom Paris sin Left Bank og Saint Germain-des-Prés i 1968. Der startet hun sin designkarriere med å oppfordre kvinner til å være eksentriske, forførende, mystiske – og å skape sin egen stil. I et herlig samfunn av alskens kunstnere bidro hun sterkt til å skape en ny retning innenfor fransk mote. Det vil si at hun gikk imot haute couture systemet og satset på å skape et merke utenfor de etablerte rammene.

 

sonia_rykiel_hetm

Faksimile: Sonia Rykiel for H&M 2010.

Rykiel startet også tidlig med samarbeid, allerede i 1977 skapte hun en kolleksjon i samarbeid med postordreselskapet Les 3 Suisses. Nærmest en skandale den gang.I 2010 sto et svært populært samarbeid med Hennes & Mauritz for tur, og i år – for første gang – samarbeider merket Sonia Rykiel med en annen fransk institusjon, nemlig kosmetikkmerket Lancôme.

2016_02_24_Lancome_SoniaRykiel_KasiaLysikowksa_Shot_04_0426

Foto:Produsenten

Kreativ direktør hos Sonia Rykiel,  Julie de Libran begynte å utveksle ideer med Lancômes egne makeup guru Lisa Eldridge. Dette samarbeidet har resultert i en kolleksjon på 12 deler. I følge vogue.com uttalte Rykiels barnebarn og merkets talskvinne Lola Rykiel at kolleksjonen var «…very Left Bank».

Skjermbilde 2016-08-06 kl. 17.33.37

Foto: Produsenten

Innpakningen skapt av gatekunstneren Andrè var også en homage til de karakteristiske Rykiel stripene, sammen med grafittitegninger  som representerer byens kafékultur.

FALL_SONIA_RYKIEL_Article_MediaModule_Vertical_Desktop

Foto: Produsenten

Til Vogue UK sier Lancômes direktør Françoise Lehmann at kollaborasjonen med Sonia Rykiel var interessant for Lancôme nettopp på grunn av «…the ‘Saint-Germain spirit’, the idea of happiness in one’s own image, actively constructed every day.» Og kolleksjonen tilbyr sågar valgfri lekenhet. Fra dus fargelegging til tydelige statements.

1655806

Foto: Produsenten

Julie Libran uttaler da også til Vogue UK at  «In Lancôme I see the free and joyful Rykiel woman who makes her own choices. A beauty that is sometimes natural, sometimes sophisticated but never subjected to diktats. Our two houses share a modern vision of femininity which, I believe, is tangible for today’s women.»

Gitt norske kvinners fascinasjon for alt franske kvinner tar seg til, er det begrensede opplaget en ypperlig inngangsport til å sminke seg – A la mode de Rive Gauche.

 

Kolleksjonen lanseres 10.august.
(Kilder: Vogue.com, vogue.co.uk. )

Del reportasjen

Categorised in: Nyheter, Skjønnhet