Herredufter og ungdomsminner

Ralph Lauren Polo Blue og tenåringsforelskelser, YSL L´Homme Ultime og dresskledde italienere...Parfymer setter i gang både lukt og tankeprosesser. Her er to av sommerens dufter som vekket gamle minner for undertegnede.

Published by

Skjermbilde 2016-04-06 kl. 14.05.49

Parfymer gjør meg nostalgisk.  En bestemt duft kan gi krystallklare minner om ting som har vært – det være seg for 10 år siden, eller to dager siden. Det kan være herlige minner til  dufter man selv har bært opp gjennom livet, eller bittersøte minner til dufter andre har bært. En flørt, en forelskelse, en kjæreste som varte en stund, men ikke nå. En person man ikke lenger tenker på, eller kanskje til og med knapt husker. Helt til den parfymen vedkommende brukte plutselig fyller neseborene og minnsenteret i hjernen. Boom!

Polo Blue Eau de Parfume er for meg en sånn parfyme. Uten at jeg ventet det tok jeg et pust inn og der var jeg 19-år igjen. Betatt i noen langt borte, som luktet så godt av en parfyme jeg sjelden fanget opp igjen hos noen andre. Duften ble dermed en ekstra påvirkning i min nærmest episke romantisering over hva som kunne ha vært, men ikke ble. Parfymen er sågar skapt med visjonen å mane frem fortellingen om en storslått og modig eventyrer.

nacho-figueras-polo-blue-2015-lg

Den argentinske polospilleren Nacho Figueras er passende nok Polo Blues ansikt utad. Foto: Reklamefaksimile

Men, over 10 år etterpå er ( heldigvis) konklusjonen at alt utenom duften er et tilbakelagt stadium.Parfymen liker jeg fortsatt og mine minner på flaske har disse bestanddelene:
Topnoter: bergamott, kardemomme, marin-akkord
Hjertenoter: Blå iris-akkord,basilikum, jernurt og salvia sclarea
Bunnnoter: Vetiverpatchouli, tre og semsket skinn-akkord

ralph-lauren-polo-sport-fragrance-lg

En ung Tyson Beckford i reklamekampanjen til alle tenåringsgutters parfymevalg nummer 1. I hvertfall på sen 90-tallet.Foto: Reklamefaksimile

Et annet tidligere minne om Ralph Lauren var guttene i klassen på ungdomsskolen som var godt dynket i  Polo Sport  – antagelig for å matche oss jentene som gikk med den kvinnelige ekvivalenten. Eller i troen på at de kom til å ligne reklameplakaten. Uansett, var det en snill frisk parfyme som passet alderen. Men, det var på feriereiser at jeg forstod det var en annen dimensjon til herreduft enn bare frisk og lett.

Det var i Sør Europa spesielt at menn som passerte på gata ofte luktet veldig godt ( det fantes selvsagt definitive unntak her også, men heng med for konklusjonens skyld). Forretningsmenn på vei til viktige møter i Milano eller Paris, med skreddersydde dresser og blanke skinnsko. Det hjelper helt sikkert på minnet at moren min stadig kommenterte nettopp denne sammenhengen mellom internasjonale dresskledde menn og dyr parfyme også.  Slutningen var altså ikke min, jeg bare adopterte den.

parfum-l-homme-ultime-720x334

YSLs versjon av den ultimate mannen – og den ultimate parfymen. Foto: Reklamefaksimile.

Og, forbinder den nå med  YSLs nyeste parfyme L´Homme Ultime. Den ultimate mannen – som forfører kvinner og inspirerer andre menn med en aromatisk og intens duft som bærer roser i sitt hjerte.
Den ultimate mannen behøver derimot ikke være en dresskledd italiener. Duft står fritt til tolkning. Bestanddelene tolkningen begrunnes i derimot er disse:
Toppnoter: Grapefrukt, ingefær og kardemomme
Hjertenoter: Rose, salvie og geranium
Bunnoter: cedertre og vetiver

Skjermbilde 2016-04-06 kl. 14.13.12
Til deg selv, kjæresten eller kanskje pappa – disse duftene vil trygt bringe bæreren gjennom sommeren  – enten som blivende forfører, sporty seiler eller innflytelsesrik inspirator.

 

 

Del reportasjen

Categorised in: Nyheter, Skjønnhet